måndag 10 augusti 2009

Tröttheten som superexperten missade

Jag var på ett stort läkarmöte där Bertil Berg, klinisk kemist från Kristianstad, höll föredrag. Kommer ni ingenstans med era blodundersökningar, säger han, så skicka patienten till mig och inom 48 timmar kommer ni få svar på orsaken till blodbristen.
Det var ju ett fantastiskt löfte, något liknande hade jag aldrig tidigare hört talas om. Alla problem med avvikande blodvärden lösta inom 48 timmar!

En tidigare frisk och stark snickare söker för trötthet. Han ser inte sjuk ut men jag tror honom när han säger att han blir fort trött när han jobbar hårt. Han skrattar mycket och är glad att träffa en läkare som han har förtroende för. Så han är inte deprimerad. Hjärta och lunga förefaller normala liksom allt annat som jag lätt kan undersöka.

Han har ett ganska lågt blodvärde 135 g/liter. En gång tidigare före min tid var han på vårdcentralen och i journalanteckningen står det att Hb var 100%. 100% då motsvarar 160 g nu, men på 60 talet använde provinsialläkarna en mycket primitiv metod att mäta Hb. Det är emellertid min bästa idé att nysta vidare på. Jag tar alla prov jag känner till och skickar till laboratoriet i Ängelholm men allt utfaller normalt.

Då minns jag Bertil Bergs löfte: varför har en stor och stark man bara 135 i HB när han borde ha omkring 160? Jag skickar i väg honom till Kristanstad och svaret kommer snabbt som utlovat. Patienten är helt frisk. 135 är hans normala HB.
Så nu kunde jag inte göra mer.

Ett år senare återvänder han till mottagningen och nu ser han inte längre frisk ut. Han rör sig långsamt, ansiktet är plufsigt. Han är hes när han talar. En svårt sjuk man. Jag tror jag vet vad som fattas honom. Hans sköldkörtel har i det närmaste slutat att fungera. Proverna som kommer ett par dagar senare bekräftar diagnosen, jag har egentligen aldrig tidigare mött så dåliga värden. Men han är en man som inte gärna går till doktor, dessutom har han ju litat på mig.

Jag börjar behandlingen och omvandlingen är som ett mirakel. Efter några veckor mår han som vanligt och ser åter helt frisk ut. HB stiger till 160 g/liter.

Hans vänner, som inte känner till att han sökt tidigare, gratulerar mig till miraklet och tycker att jag är som en trollkarl. Men själv tänker jag på att jag missat diagnosen under så lång tid.

Jag ringer till Bertil Berg och berättar vad som hänt. Han är helt förkrossad och lovar att hädanefter skall alla patienter med blodbrist undersöktas för eventuell underskott av sköldkörtelhormon.


Inga kommentarer: