söndag 5 juli 2009

Anmäld av en präst för oförskämdhet

Jag är jourhavande på jourläkarkliniken i Ängelholm. En man i Klippan ringer och berättar att hans syster som bor med honom och en annan bror har avlidit. Sjuksystern talar med mig och jag får adressen och lovar att komma så fort jag kan.
Men skall inte doktorn ringa till polisen först? säger syster. Jag svarar förvånad: nej varför det?

Kvinnan i 75 års åldern hade varit sjuk i decennier i en kronisk lungsjukdom och blivit sämre för en vecka sedan med feber och hosta men ville inte att bröderna skulle ringa till doktorn. Det var ganska mycket ett rutinärende men jag hade haft så bråttom i väg att jag glömt min penna och fick låna en blyertspenna för att anteckna alla detaljer. Däremot hade jag med hennes journal och allt stämde med brödernas beskrivning av förloppet.

När jag kom tillbaka till akutmottagningen blev jag uppringd av en präst i Klippans församling.
Har doktorn varit på hembesök hos avlidna NN, frågar han
Ja det stämmer
Vet inte doktorn att man måste ringa till polis när någon dör i hemmet?
Nej, det vet jag inte.
Jag tycker det är märkligt att han säger samma sak som sjuksystern. Har de haft någon sorts kontakt?
Och doktorn fick låna en penna av de anhöriga?
Ja, det stämmer.
Jag undrar vart samtalet är på väg men så lägger han på.

Ett par dagar senare får jag ett brev från distriktsnämnden. Jag har blivit anmäld av prästen. Nu går kritiken ut på att jag varit oförskämd. Senare kommer ett långt brev från distriktsöverläkaren som på 4 A4 sidor är mycket upprörd över mitt beteende.
Är detta en komplott eller håller jag på att bli paranoid? Jag grubblar på vad jag skall göra.

Så kommer jag på att alla samtal till akutmottagningen spelas in sedan 1975. Jag vänder mig till akutmottagningens chef, Francis Benson, och ber honom lyssna på inspelningen. Jag berättar också att det utvecklats en praxis inom Ängelholmsområdet att alla dödsfall i hemmet skall leda till polisundersökning. Jag tycker inte att det stämmer med socialstyrelsens anvisningar.

6 veckor senare berättar Francis Benson vid ett gemensamt läkarmöte med alla distriktsläkare att han på min begäran lyssnat på samtalet från prästen i Klippan.
Han tycker att han sällan hört en läkare som kan svara så lugnt och behärskat när man överöses med så provocerande frågor som jag hade fått. Han har också diskuterat med socialstyrelsen och polisen i Ängelholm och den felaktiga praxis som utvecklats att polisen alltid skall göra hembesök vid dödsfall i hemmet skall upphöra och socialstyrelsen skall utfärda nya klarare riktlinjer. Distriktsöverläkaren ber mig om ursäkt.


Inga kommentarer: