onsdag 1 juli 2009

Mannen som kunde stoppa solen

En nybliven mamma ringde och berättade att hon var rädd för sin man, barnets far.
Han verkar som tokig, fylld med konstiga idéer. Kan inte doktorn komma? Jag vågar inte gå hemifrån. Det fanns ju inget att tveka om, jag gav mig iväg.

Jag ringde på och blev genast insläppt. Båda log vänligt och bad mig stiga på. Frun verkade livrädd, hon var blek och stammade när hon pratade. Hon låtsades som hon inte tagit kontakt med mig utan att jag bara var där på ett rutinbesök för att se på den nyfödde.
Mannen bredde ut armarna och omfamnade mig. Nu skall du få se på kronprinsen, sa han.

Som alltid när jag träffar någon helt nyfödd, vilket för mig händer ganska sällan eftersom första kontrollen på BVC sker vid 3 månaders ålder, slog det mig hur litet barnet var. Jag tog fram stetoskopet, lyssnade på hjärtat och mumlade ”vilket fint barn”.

Mannen stod bredvid mig och log mot barnet. Sedan gick han fram till det stora fönstret
Kom hit Carlestam skall jag visa dej något. Slå dig ner i soffan och titta ut.
Han gick bakom mig där jag satt i soffan och la händerna runt min nacke.

Allt det som du ser här äger jag. Det kan ju inte vara möjligt, tänkte jag. Man kunde se miltals bort över hela dalen. Först nu när han stod så nära hörde jag hur spänd han var när han talade. Allt det här skall Jörgen få när han växer upp, sa han och ökade trycket kring nacken. Tänk så märkligt att jag kan få solen att stanna i sin marsch över himlavalvet när jag vill. Tror du mig inte, fortsatte han och tryckte sina händer hårdare kring nacken. Jag började få litet svårt att andas.

Jag räddades av att frun ropade och vi båda gick tillbaka till barnet.

När jag kom ut ringde jag upp socialchefen Per Ranstorp och förklarade läget. På den tiden var det så att om man inte kunde få någon anhörig att skriva på ansökan om tvångsvård måste man vända sig till socialchefen i den kommun där patienten bodde för att han skulle skriva på ansökan i stället för anhörig.

När jag kom tillbaka tillsammans med poliser hade en granne varit inne och bjudit på flera snapsar och mannen var ganska berusad och följde lugnt med.


Inga kommentarer: