söndag 5 juli 2009

Polisen sitter barnvakt

En lördagkväll är jag barnvakt för mina två döttrar, två och fyra år. Min fru är bortbjuden.
Flickorna sover gott. Så ringer det i telefon.

Det är från polisen i Ängelholm. Det är en man som har hängt sig i Skånes Fagerhult och det är svårt för jourläkaren att resa så långt. Skulle jag kunna hjälpa till? Nej det går inte för jag är ensam hemma med mina två döttrar. Men doktorn vi är två poliser, en av oss kan stanna och passa barnen. OK, så blir det. En polis och jag åker upp för att undersöka vad som hänt. Det är ganska snabbt avklarat. Han hänger fortfarande i sitt rep, han är uppenbarligen död och det finns anhöriga som vet vem han är.

Under tiden har min svägerska ringt hem och polismannen svarar. Jag tror att hon möjligen fick för sig att jag var gripen av polisen, i alla fall ringer hon till min fru och är mycket upprörd. När jag kommer hem är allt lugnt, flickorna sover tungt och jag tackar polisen.

Strax efter att polisen farit iväg kommer min fru hem och jag får en ordentlig utskällning. Tänk om flickorna vaknat, de hade kunnat bli livrädda och fått men för livet. Att tiga kan vara högsta visdom men jag tänker att flickorna hade nog bara tyckt det var spännande.


Inga kommentarer: