onsdag 17 juni 2009

Sikhen som stack

M som alltid var intresserad av utländska kontakter såg en annons om att Lunds universitet sökte sommarbostäder för en internationell konferens. Vi bodde i ett litet radhus i Lund, ett hus som liksom många andra i Lund låg alldeles intill vägen så man kunde stå på trottoaren och titta in i vardagsrummet. Jag hade köpt det 1955 med resterna av mitt farsarv och vi älskade huset fast det var litet, bara 52 kvadratmeter. Men nu var vi bara tre och vår son P bodde i garderoben på andra plan som vi försett med takfönster och vi bodde i det enda sovrummet.

Vi skulle vara på landet och det gick därför bra för oss att hyra ut vårt sovrum till någon delegat. Han skulle flytta ett par dagar innan vi kom hem var det sagt men han stannade kvar. Han var Sikh och förklarade för oss att han inte hade någonstans att bo för tillfället. Vi hade ju bara ett sovrum och Ps garderob. Men han fick stanna om han stod ut med att bo i korridoren utanför sovrummet.

Någon kväll senare hade vi fest för några vänner och Saga kom. Hon var Ps stora kärlek. Saga kunde spela olika instrument och tyckte om att klä ut sig och spela teater. Sikhen höll sig undan. På något sätt fick Saga sent på kvällen för sig att jag gått och lagt mig och beslöt att skoja med mig. Klädd som häxa kröp hon upp för trappan till övervåningen och såg att jag kröp ner under täcket och drog det över mig. Hon smög fram och drog av mig sängtäcket och ropade Buu så det hördes i hela huset. Till sin förskräckelse upptäckte hon att det inte var jag utan en enormt skäggig man med långt hår och hon blev så rädd att hon kastade sig ner på golvet och kröp bakåt och nedför trappan. Vi hade inte upplyst henne om att vi hade en sikh som gäst.

När gästerna gått var sikhen försvunnen. Vi fann honom till slut under vår stora säng i sovrummet. Vi lät honom ligga där.
På morgonen berättade han att han haft besök av en häxa. Han var uppvuxen i Uganda i Afrika och hade haft mycket kontakt med häxor när han var barn. Han var besviken över att det fanns häxor även i det moderna Sverige. Han frågade oss om vi hade sett häxan och det hade vi inte gjort. På eftermiddagen hade sikhen försvunnit utan att säga adjö.


Inga kommentarer: